ନମସ୍କାର, ସମଗ୍ର ବିଶ୍ୱରୁ ଆସିଥିବା ସମସ୍ତ ଅତିଥିଗଣ, କେନ୍ଦ୍ର କ୍ୟାବିନେଟରେ ମୋର ସହକର୍ମୀ, ମହାରାଷ୍ଟ୍ର, ଗୋଆର ମୁଖ୍ୟମନ୍ତ୍ରୀ, ଉପମୁଖ୍ୟମନ୍ତ୍ରୀ, ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ମାନ୍ୟଗଣ୍ୟ ବ୍ୟକ୍ତି, ମହିଳା ଏବଂ ଭଦ୍ରବ୍ୟକ୍ତିମାନେ
ଗ୍ଲୋବାଲ୍ ମାରିଟାଇମ୍ ଇଣ୍ଡିଆ ଶିଖର ସମ୍ମିଳନୀର ତୃତୀୟ ସଂସ୍କରଣରେ ମୁଁ ଆପଣ ସମସ୍ତଙ୍କୁ ଅଭିନନ୍ଦନ ଜଣାଉଛି। ଏହା ପୂର୍ବରୁ ୨୦୨୧ରେ ଯେତେବେଳେ ଆମେ ଭେଟ ହୋଇଥିଲେ, ସେତେବେଳେ ସମଗ୍ର ବିଶ୍ୱ କରୋନାର ଅନିଶ୍ଚିତତା ଭିତରେ ଘେରି ରହିଥିଲା। କରୋନା ପରବର୍ତ୍ତୀ ଦୁନିଆ କେମିତି ହେବ କେହି ଜାଣି ନଥିଲେ। କିନ୍ତୁ ଆଜି ବିଶ୍ୱରେ ଏକ ନୂଆ ବିଶ୍ୱ ବ୍ୟବସ୍ଥା ଆକାର ନେଉଛି ଏବଂ ଏହି ପରିବର୍ତ୍ତିତ ବିଶ୍ୱ ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ସମଗ୍ର ବିଶ୍ୱ ନୂଆ ଆକାଂକ୍ଷାର ସହିତ ଭାରତକୁ ଦେଖୁଛି । ଅର୍ଥନୈତିକ ସଙ୍କଟ ଦେଇ ଗତି କରୁଥିବା ବିଶ୍ୱରେ ଭାରତର ଅର୍ଥନୀତି କ୍ରମାଗତ ଭାବେ ସୁଦୃଢ଼ ହେବାରେ ଲାଗିଛି। ସେ ଦିନ ଏବେ ଆଉ ଦୂରରେ ନାହିଁ, ଯେତେବେଳେ ଭାରତ ବିଶ୍ୱର ଶ୍ରେଷ୍ଠ ୩ ଟି ଅର୍ଥନୈତିକ ଶକ୍ତି ମଧ୍ୟରୁ ଅନ୍ୟତମ ହେବ । ଆମେ ସମସ୍ତେ ଜାଣିଛୁ ଯେ ବିଶ୍ୱର ସର୍ବାଧିକ ବାଣିଜ୍ୟ ସମୁଦ୍ର ମାର୍ଗ ଦେଇ ହୋଇଥାଏ । କରୋନା ପରବର୍ତ୍ତୀ ଦୁନିଆରେ ବିଶ୍ୱକୁ ବିଶ୍ୱସନୀୟ ଏବଂ ସ୍ଥିର ଯୋଗାଣ ଶୃଙ୍ଖଳାର ମଧ୍ୟ ଆବଶ୍ୟକତା ରହିଛି । ସେଥିପାଇଁ ଗ୍ଲୋବାଲ ମେରିଟାଇମ୍ ଇଣ୍ଡିଆ ଶିଖର ସମ୍ମିଳନୀର ଏହି ସଂସ୍କରଣ ଅତ୍ୟନ୍ତ ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ ହୋଇପଡ଼ିଛି।
ସାଥୀମାନେ
ଇତିହାସ ସାକ୍ଷୀ ଅଛି ଯେ ଯେତେବେଳେ ବି ଭାରତର ସାମୁଦ୍ରିକ ସାମର୍ଥ୍ୟ ଶକ୍ତିଶାଳୀ ହୋଇଛି, ସେତେବେଳେ ଦେଶ ଓ ବିଶ୍ୱ ଏଥିରୁ ବହୁତ ଉପକୃତ ହୋଇଛି। ଏହି ଚିନ୍ତାଧାରା ସହିତ ଗତ ୯-୧୦ ବର୍ଷ ଧରି ଆମେ ଏହି କ୍ଷେତ୍ରକୁ ସୁଦୃଢ଼ କରିବା ପାଇଁ ଯୋଜନାବଦ୍ଧ ଭାବେ କାର୍ଯ୍ୟ କରୁଛୁ। ଏକବିଂଶ ଶତାବ୍ଦୀରେ ସାରା ବିଶ୍ୱରେ ସାମୁଦ୍ରିକ ଉଦ୍ୟୋଗରେ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଆଣିବାର କ୍ଷମତା ରଖିଥିବା ଭାରତର ପଦକ୍ଷେପ ଉପରେ ନିକଟରେ ଏକ ପଦକ୍ଷେପ ନିଆଯାଇଛି । ଜି-୨୦ ଶିଖର ସମ୍ମିଳନୀ ରେ ଭାରତ-ମଧ୍ୟପ୍ରାଚ୍ୟ-ୟୁରୋପ ଅର୍ଥନୈତିକ କରିଡର ଉପରେ ଏକ ଐତିହାସିକ ସହମତି ହୋଇଛି । ଶହ ଶହ ବର୍ଷ ପୂର୍ବେ ରେଶମ ମାର୍ଗ ବିଶ୍ୱ ବାଣିଜ୍ୟକୁ ପ୍ରୋତ୍ସାହନ ଦେଇଥିଲା, ଏହି ମାର୍ଗ ବିଶ୍ୱର ଅନେକ ଦେଶର ବିକାଶର ଆଧାର ପାଲଟିଥିଲା । ଏବେ ଏହି ଐତିହାସିକ କରିଡର ଆଞ୍ଚଳିକ ଏବଂ ବିଶ୍ୱ ବାଣିଜ୍ୟର ଚିତ୍ରକୁ ମଧ୍ୟ ବଦଳାଇଦେବ । ନେକ୍ସଟ ଜେନେରେସନ ମେଗା ପୋର୍ଟ ଏବଂ ଇଣ୍ଟରନ୍ୟାସନାଲ କଣ୍ଟେନର ଟ୍ରାନ୍ସସିପମେଣ୍ଟ ପୋର୍ଟ, ଏହାର ନିର୍ମାଣ, ଦ୍ୱୀପ ବିକାଶ, ଆଭ୍ୟନ୍ତରୀଣ ଜଳପଥର ସମ୍ପ୍ରସାରଣ, ମଲ୍ଟି ମୋଡାଲ ହବ୍, ଏଭଳି ଅନେକ ବଡ଼ ବଡ଼ କାର୍ଯ୍ୟ ଏହି ଯୋଜନା ଅଧୀନରେ କରାଯିବ । ଏହି କରିଡର ବ୍ୟବସାୟ ଖର୍ଚ୍ଚ ହ୍ରାସ କରିବ, ଲଜିଷ୍ଟିକ୍ ଦକ୍ଷତା ବୃଦ୍ଧି କରିବ, ପରିବେଶ କ୍ଷତି ହ୍ରାସ କରିବ ଏବଂ ବହୁ ସଂଖ୍ୟକ ନିଯୁକ୍ତି ମଧ୍ୟ ସୃଷ୍ଟି କରିବ । ନିବେଶକମାନଙ୍କ ପାଖରେ ଏହା ଏକ ବଡ଼ ସୁଯୋଗ ଯେ ସେମାନେ ଭାରତ ସହିତ ଯୋଡ଼ି ହୋଇ ଏହି ଅଭିଯାନର ଅଂଶ ହୋଇପାରିବେ।
ସାଥୀମାନେ,
ଆଜିର ଭାରତ, ଆଗାମୀ ୨୫ ବର୍ଷ ମଧ୍ୟରେ ବିକଶିତ ହେବାର ଲକ୍ଷ୍ୟ ଉପରେ କାର୍ଯ୍ୟ କରୁଛି । ଆମେ ପ୍ରତ୍ୟେକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ବୈପ୍ଳବିକ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଆଣୁଛୁ। ସାମୁଦ୍ରିକ ଭିତ୍ତିଭୂମିର ସମଗ୍ର ଇକୋ-ସିଷ୍ଟମକୁ ସୁଦୃଢ଼ କରିବା ପାଇଁ ଆମେ ନିରନ୍ତର କାର୍ଯ୍ୟ କରିଛୁ । ବିଗତ ଦଶନ୍ଧି ମଧ୍ୟରେ ଭାରତର ପ୍ରମୁଖ ବନ୍ଦରଗୁଡ଼ିକର କ୍ଷମତା ଦ୍ୱିଗୁଣିତ ହୋଇଛି। କଣ୍ଟେନର ଜାହାଜଗୁଡ଼ିକର ପରିବର୍ତ୍ତନ ସମୟ ୨୦୧୪ରେ ପ୍ରାୟ ୪୨ ଘଣ୍ଟା ଥିବାବେଳେ ୨୦୨୩ରେ ଏହା ୨୪ ଘଣ୍ଟାରୁ କମ୍ ହୋଇଛି। ବନ୍ଦର ଯୋଗାଯୋଗକୁ ସୁଦୃଢ଼ କରିବା ପାଇଁ ଆମେ ହଜାର ହଜାର କିଲୋମିଟର ନୂଆ ରାସ୍ତା ନିର୍ମାଣ କରିଛୁ । ସାଗରମାଳା ପ୍ରକଳ୍ପ ଦ୍ୱାରା ଆମ ଉପକୂଳ ଅଞ୍ଚଳର ଭିତ୍ତିଭୂମିକୁ ମଧ୍ୟ ସୁଦୃଢ଼ କରାଯାଉଛି। ଏହି ସବୁ ପ୍ରୟାସ ନିଯୁକ୍ତି ସୃଷ୍ଟି ଏବଂ ସହଜ ଜୀବନଧାରଣକୁ ବହୁଗୁଣିତ କରୁଛି ।
ସାଥୀମାନେ,
ସମୃଦ୍ଧି ପାଇଁ ବନ୍ଦର ଏବଂ ପ୍ରଗତି ପାଇଁ ବନ୍ଦର ର ଆମର ଦୃଷ୍ଟିକୋଣ କ୍ରମାଗତ ଭାବରେ ଭୂମି ଉପରେ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଆଣିବାରେ ଲାଗିଛି। କିନ୍ତୁ ଆମର କାର୍ଯ୍ୟ ଉତ୍ପାଦକତା ପାଇଁ ବନ୍ଦରର ମନ୍ତ୍ରକୁ ମଧ୍ୟ ଆଗକୁ ବଢ଼ାଇଛି । ଅର୍ଥନୀତିର ଉତ୍ପାଦକତା ବୃଦ୍ଧି ପାଇଁ ଆମ ସରକାର ଲଜିଷ୍ଟିକ୍ କ୍ଷେତ୍ରକୁ ମଧ୍ୟ ପ୍ରଭାବଶାଳୀ ଓ ଦକ୍ଷ କରୁଛନ୍ତି। ଭାରତ ମଧ୍ୟ ଏହାର କୋଷ୍ଟାଲ ସିପିଂ ମୋଡ୍ ର ଆଧୁନିକୀକରଣ କରୁଛି। ଗତ ଏକ ଦଶନ୍ଧି ମଧ୍ୟରେ ଉପକୂଳ କାର୍ଗୋ ଟ୍ରାଫିକ୍ ଦ୍ୱିଗୁଣିତ ହୋଇଛି ଏବଂ ଲୋକଙ୍କୁ ଏକ ଶସ୍ତା ଲଜିଷ୍ଟିକ୍ ବିକଳ୍ପ ମଧ୍ୟ ଦେଉଛି । ଭାରତରେ ଆଭ୍ୟନ୍ତରୀଣ ଜଳପଥର ବିକାଶ ରେ ମଧ୍ୟ ଏକ ବଡ଼ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଆସୁଛି । ଗତ ଏକ ଦଶନ୍ଧି ମଧ୍ୟରେ ଜାତୀୟ ଜଳପଥର କାର୍ଗୋ ହ୍ୟାଣ୍ଡଲିଂରେ ପ୍ରାୟ ୪ ଗୁଣ ବୃଦ୍ଧି ଘଟିଛି। ଆମପ୍ରୟାସ ଯୋଗୁଁ ଗତ ୯ ବର୍ଷ ମଧ୍ୟରେ ଲଜିଷ୍ଟିକ୍ ପ୍ରଦର୍ଶନ ସୂଚକାଙ୍କରେ ମଧ୍ୟ ଭାରତର ରେଟିଂସରେ ଉନ୍ନତି ଘଟିଛି।
ସାଥୀମାନେ,
ଜାହାଜ ନିର୍ମାଣ ଏବଂ ମରାମତି କ୍ଷେତ୍ର ଉପରେ ମଧ୍ୟ ଆମର ଅଧିକ ଧ୍ୟାନ ରହିଛି । ଆମର ସ୍ୱଦେଶୀ ବିମାନବାହୀ ଜାହାଜ ଆଇଏନଏସ ବିକ୍ରାନ୍ତ ଭାରତର ସାମର୍ଥ୍ୟ ଏବଂ ଭାରତର ସାମର୍ଥ୍ୟର ପ୍ରମାଣ ଅଟେ। ଆଗାମୀ ଦଶନ୍ଧି ମଧ୍ୟରେ ଭାରତ ବିଶ୍ୱର ଶ୍ରେଷ୍ଠ ପାଞ୍ଚଟି ଜାହାଜ ନିର୍ମାଣକାରୀ ରାଷ୍ଟ୍ର ମଧ୍ୟରୁ ଅନ୍ୟତମ ହେବାକୁ ଯାଉଛି । ଆମର ମନ୍ତ୍ର ହେଉଛି: ମେକ୍ ଇନ୍ ଇଣ୍ଡିଆ, ମେକ୍ ଫର୍ ୱାର୍ଲ୍ଡ ମେରିଟାଇମ୍ କ୍ଲଷ୍ଟରର ବିକାଶ ମାଧ୍ୟମରେ ଜାହାଜ ନିର୍ମାଣ ଅଂଶୀଦାରମାନଙ୍କୁ ଏକାଠି କରିବା ପାଇଁ ଆମେ ଏକ ସମନ୍ୱିତ ଆଭିମୁଖ୍ୟ ଉପରେ କାର୍ଯ୍ୟ କରୁଛୁ । ଆଗାମୀ ଦିନରେ ଆମେ ଦେଶର ଅନେକ ସ୍ଥାନରେ ଜାହାଜ ନିର୍ମାଣ ଏବଂ ମରାମତି କେନ୍ଦ୍ର ବିକଶିତ କରିବାକୁ ଯାଉଛୁ । ଜାହାଜ ରିସାଇକ୍ଲିଂ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଭାରତ ପୂର୍ବରୁ ବିଶ୍ବସ୍ତରରେ ଦ୍ବିତୀୟ ସ୍ଥାନରେ ରହିଛି। ଭାରତ ଏହାର ପ୍ରମୁଖ ବନ୍ଦରଗୁଡ଼ିକୁ କାର୍ବନ ନିରପେକ୍ଷ କରିବା ପାଇଁ ସାମୁଦ୍ରିକ କ୍ଷେତ୍ରରେ ନେଟ୍ ଜିରୋ ରଣନୀତି ଉପରେ ମଧ୍ୟ କାର୍ଯ୍ୟ କରୁଛି। ଆମେ ଏକ ଏମିତି ଭବିଷ୍ୟତ ଆଡକୁ ଗତି କରୁଛୁ ଯେଉଁଠାରେ ନୀଳ ଅର୍ଥନୀତି ଏକ ସବୁଜ ଗ୍ରହ ହେବାର ମାଧ୍ୟମ ହେବ |
ସାଥୀମାନେ,
ବିଶ୍ୱର ବଡ଼ ବଡ଼ ସାମୁଦ୍ରିକ ଅପରେଟରମାନେ ଭାରତ ଆସନ୍ତୁ, ଭାରତରୁ କାର୍ଯ୍ୟ କରନ୍ତୁ, ଭାରତରେ ମଧ୍ୟ ଦ୍ରୁତ ଗତିରେ କାମ କରାଯାଉଛି। ଗୁଜରାଟର ଆଧୁନିକ ଗିଫ୍ଟ ସିଟି ଏକ ଅଗ୍ରଣୀ ଆର୍ଥିକ ସେବା ଭାବରେ ଜାହାଜ ଲିଜ୍ ଆରମ୍ଭ କରିଛି । ଗିଫ୍ଟ ଆଇଏଫଏସସି ମଧ୍ୟ ଶିପ ଲିଜିଂ କମ୍ପାନୀଗୁଡିକୁ ବିଭିନ୍ନ ରିହାତି ମଧ୍ୟ ପ୍ରଦାନ କରୁଛି । ମୁଁ ଖୁସି ଯେ ବିଶ୍ୱର ୪ଟି ଗ୍ଲୋବାଲ ସିପ୍ ଲିଜିଂ କମ୍ପାନୀ ମଧ୍ୟ ଗିଫ୍ଟ ଆଇଏଫଏସସିରେ ପଞ୍ଜୀକରଣ କରିଛନ୍ତି । ଏହି ସମ୍ମିଳନୀରେ ଯୋଗ ଦେଉଥିବା ଅନ୍ୟ ଜାହାଜ ଲିଜିଂ କମ୍ପାନୀଗୁଡ଼ିକୁ ମଧ୍ୟ ଗିଫ୍ଟ ଆଇଏଫଏସସିରେ ଯୋଗ ଦେବା ପାଇଁ ମୁଁ ଆହ୍ୱାନ କରିବି ।
ସାଥୀମାନେ,
ଭାରତ ନିକଟରେ ଏକ ବିଶାଳ ସମୁଦ୍ର କୂଳ ଅଛି, ଶକ୍ତିଶାଳୀ ନଦୀକୂଳ ପରିବେଶ ବ୍ୟବସ୍ଥା ଏବଂ ସମୃଦ୍ଧ ସାଂସ୍କୃତିକ ଐତିହ୍ୟ ରହିଛି । ସେମାନେ ମିଳିମିଶି ସାମୁଦ୍ରିକ ପର୍ଯ୍ୟଟନର ଏକ ନୂତନ ସମ୍ଭାବନା ସୃଷ୍ଟି କରିଥାନ୍ତି। ଭାରତରେ ପାଖାପାଖି ୫ ହଜାର ବର୍ଷ ପୁରୁଣା ଲୋଥାଲ ଡକୟାର୍ଡ, ଏକ ବିଶ୍ୱ ଐତିହ୍ୟ ରହିଛି। ଏକ ପ୍ରକାରରେ, ଲୋଥାଲ ହେଉଛି ଜାହାଜ ଚଳାଚଳର କ୍ରେଡେଲ୍। ଏହି ବିଶ୍ୱ ଐତିହ୍ୟକୁ ସଂରକ୍ଷଣ କରିବା ପାଇଁ ଲୋଟାହଲରେ ଜାତୀୟ ସାମୁଦ୍ରିକ ଐତିହ୍ୟ କମ୍ପ୍ଲେକ୍ସ ମଧ୍ୟ ନିର୍ମାଣ କରାଯାଉଛି । ଲୋଥାଲ ମୁମ୍ବାଇଠାରୁ ଅଳ୍ପ ଦୂରରେ ଅବସ୍ଥିତ । ମୁଁ ଆପଣଙ୍କୁ ଅନୁରୋଧ କରୁଛି ଯେ ଥରେ ଲୋଥାଲ ଭ୍ରମଣ କରିବାକୁ ନିଶ୍ଚିତ ଆସନ୍ତୁ।
ସାଥୀମାନେ,
ସାମୁଦ୍ରିକ ପର୍ଯ୍ୟଟନର ବୃଦ୍ଧି ପାଇଁ ଆମେ ବିଶ୍ୱର ସର୍ବବୃହତ ନଦୀ କ୍ରୁଜ ସେବା ମଧ୍ୟ ଆରମ୍ଭ କରିଛୁ । ଭାରତ ନିଜର ବିଭିନ୍ନ ବନ୍ଦରରେ ଏହା ସହ ଜଡିତ ଅନେକ ପ୍ରକଳ୍ପ ଉପରେ କାର୍ଯ୍ୟ କରୁଛି । ମୁମ୍ବାଇରେ ଏକ ନୂଆ ଅନ୍ତର୍ଜାତୀୟ କ୍ରୁଜ୍ ଟର୍ମିନାଲ ନିର୍ମାଣ କରାଯାଉଛି। ଚଳିତ ବର୍ଷ ଆମେ ବିଶାଖାପାଟଣା ଏବଂ ଚେନ୍ନାଇରେ ଏଭଳି ଅତ୍ୟାଧୁନିକ କ୍ରୁଜ୍ ଟର୍ମିନାଲ ନିର୍ମାଣ କରିଛୁ। ଅତ୍ୟାଧୁନିକ ଭିତ୍ତିଭୂମି ଜରିଆରେ ଭାରତ ବିଶ୍ୱ କ୍ରୁଜ୍ ହବ୍ ରେ ପରିଣତ ହେବା ଦିଗରେ ଅଗ୍ରସର ହେଉଛି।
ସାଥୀମାନେ,
ଭାରତ ଚାହିଦା ଥିବା ଦେଶମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ ଗୋଟିଏ ଅଟେ, ଯାହା ନିକଟରେ ବିକାଶ, ଜନସଂଖ୍ୟା, ଗଣତନ୍ତ୍ର ଏବଂ ଚାହିଦାର ଏଭଳି ମିଶ୍ରଣ ଅଛି। ଏମିତି ସମୟରେ ଯେତେବେଳେ ଭାରତ ୨୦୪୭ ସୁଦ୍ଧା ବିକଶିତ ଭାରତ ହେବା ଲକ୍ଷ୍ୟନେଇ ଭାରତ ଆଗକୁ ବଢ଼ୁଛି, ସେତେବେଳେ ଆପଣଙ୍କ ପାଇଁ ଏହା ଏକ ସୁବର୍ଣ୍ଣ ସୁଯୋଗ। ମୁଁ ଏବଂ ସମଗ୍ର ବିଶ୍ୱର ସମସ୍ତ ନିବେଶକଙ୍କୁ ପୁଣିଥରେ ଆମନ୍ତ୍ରିତ କରୁଛି ଯେ ଆପଣ ଭାରତ ଆସନ୍ତୁ ଏବଂ ବିକାଶ ପଥରେ ଆମ ସହିତ ମିଶିକି ଚାଲନ୍ତୁ। ଆମେ ଏକାଠି ଚାଲିବା, ଆମେ ଏକାଠି ମିଶି ଏକ ନୂତନ ଭବିଷ୍ୟତ ମଧ୍ୟ ସୃଷ୍ଟି କରିବା, ଆପଣଙ୍କୁ ବହୁତ ବହୁତ ଧନ୍ୟବାଦ!