Releases commemorative stamp and coin to honour the great spiritual guru
“Chaitanya Mahaprabhu was the touchstone of love for Krishna. He made spiritualism and meditation accessible to the masses”
“Bhakti is a grand philosophy given by our sages. It is not despair but hope and self-confidence. Bhakti is not fear, it is enthusiasm”
“Our Bhakti Margi saints have played an invaluable role, not only in the freedom movement but also in guiding the nation through every challenging phase”
We treat the nation as ‘dev’ and move with a vision of ‘dev se desh’”
“No room for division in India's mantra of unity in diversity”
“‘Ek Bharat Shreshtha Bharat’ is India’s spiritual belief”
“Bengal is a source of constant energy from spirituality and intellectuality”

ଏହି ପବିତ୍ର କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମରେ ଉପସ୍ଥିତ ସମସ୍ତ ପୂଜା ସନ୍ଥଗଣ, ସାଧୁ, ଆଚାର୍ଯ୍ୟ ଗୌଡିୟ ମିଶନର ଶ୍ରଦ୍ଧେୟ ଭକ୍ତି ସୁନ୍ଦର ସନ୍ୟାସୀ ଜୀ, କ୍ୟାବିନେଟରେ ମୋର ସହଯୋଗୀ ଅର୍ଜୁନ ରାମ ମେଘୱାଲ ଜୀ, ମୀନାକ୍ଷୀ ଲେଖୀ ଜୀ, ଦେଶ ଓ ବିଶ୍ୱ ସହ ଜଡିତ ସମସ୍ତ କୃଷ୍ଣ ଭକ୍ତ, ଅନ୍ୟ ମାନ୍ୟଗଣ୍ୟ ବ୍ୟକ୍ତି, ମହିଳା ଓ ଭଦ୍ରବ୍ୟକ୍ତି ଗଣ,

ହରେ କୃଷ୍ଣ ! ହରେ କୃଷ୍ଣ ! ହରେ କୃଷ୍ଣ ! ଆଜି ଆପଣମାନେ ଏଠାକୁ ଗସ୍ତ କରିବା ଭାରତ ମଣ୍ଡପମର ଭବ୍ୟତା ବୃଦ୍ଧି ପାଇଛି । ଏହି ଭବନରେ ବିଚାର ଭଗବାନ ବସୱେଶ୍ୱରଙ୍କ ଅନୁଭବ ମଣ୍ଡପମ୍ ସହିତ ଜଡିତ ହୋଇଛି । ପ୍ରାଚୀନ ଭାରତବର୍ଷରେ ଅନୁଭବ ମଣ୍ଡପମ ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକ ଆଲୋଚନାର କେନ୍ଦ୍ର ଥିଲା । ଅନୁଭବ ମଣ୍ଡପମ୍ ଜନକଲ୍ୟାଣ ପାଇଁ ଭାବନା ଏବଂ ସଂକଳ୍ପର ଶକ୍ତି କେନ୍ଦ୍ର ଥିଲା । ଆଜି ଶ୍ରୀଲା ଭକ୍ତିସିଦ୍ଧାନ୍ତ ସରସ୍ୱତୀ ଗୋସ୍ୱାମୀ ପ୍ରଭୁପଦଙ୍କ ୧୫୦ତମ ଜୟନ୍ତୀ ଅବସରରେ ଭାରତ ମଣ୍ଡପମରେ ସେହି ଶକ୍ତି ଦେଖିବାକୁ ମିଳୁଛି । ଏହି କୋଠା ଉଭୟ ଭାରତର ଆଧୁନିକ ଶକ୍ତି ଏବଂ ଏହାର ପ୍ରାଚୀନ ମୂଲ୍ୟବୋଧର କେନ୍ଦ୍ରରେ ପରିଣତ ହେବା ଉଚିତ ବୋଲି ଆମେ କଳ୍ପନା କରିଥିଲୁ । କିଛି ମାସ ତଳେ ଜି-୨୦ ଶିଖର ସମ୍ମିଳନୀ ଜରିଆରେ ଏଠାରୁ ନୂଆ ଭାରତର ଶକ୍ତି ଦେଖିବାକୁ ମିଳିଥିଲା । ଆଉ ଆଜି 'ବିଶ୍ୱ ବୈଷ୍ଣବ ସମ୍ମିଳନୀ' ଆୟୋଜନ କରିବାର ଏଭଳି ପବିତ୍ର ସୌଭାଗ୍ୟ ମିଳୁଛି । ଆଉ ଏହା ହେଉଛି ନୂଆ ଭାରତର ଚିତ୍ର... ଯେଉଁଠି ବିକାଶ ମଧ୍ୟ ହେଉଛି, ଏବଂ ଐତିହ୍ୟ ମଧ୍ୟ ଉଭୟଙ୍କ ସଙ୍ଗମ ସ୍ଥଳ ଅଟେ, ଯେଉଁଠି ଆଧୁନିକତାକୁ ସ୍ୱାଗତ ମଧ୍ୟ କରାଯାଏ, ଏବଂ ତା'ର ପରିଚୟ କୁ ନେଇ ଗର୍ବ ମଧ୍ୟ ରହିଛି ।

 

ଏହି ପବିତ୍ର ଉତ୍ସବରେ ମୁଁ ଏଠାରେ ସମସ୍ତ ସାଧୁସନ୍ଥଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଉପସ୍ଥିତ ରହିବା ମୋର ସୌଭାଗ୍ୟ । ଏବଂ ମୁଁ ନିଜକୁ ଭାଗ୍ୟବାନ ମନେ କରୁଛି ଯେ ଆପଣମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ ଅନେକ ସନ୍ଥଙ୍କ ସହିତ ମୋର ଘନିଷ୍ଠ ସମ୍ପର୍କ ରହିଛି । ମୁଁ ଆପଣ ସମସ୍ତଙ୍କ ସାଙ୍ଗରେ ଅନେକ ଥର ରହିଆସିଛି । ମୁଁ ‘କୃଷ୍ଣମ୍ ବନ୍ଦେ ଜଗଦଗୁରୁମ୍‌' ଭାବନାରେ ମହାପ୍ରଭୁଙ୍କ ଶ୍ରୀପାଦରେ ପ୍ରଣାମ କରୁଛି । ମୁଁ ଶ୍ରୀଲା ଭକ୍ତିସିଦ୍ଧାନ୍ତ ପ୍ରଭୁପାଦଙ୍କୁ ଶ୍ରଦ୍ଧାପୂର୍ବକ ପ୍ରଣାମ କରିବା ସହ ମୁଁ ତାଙ୍କୁ ଶ୍ରଦ୍ଧାର ସହ ପ୍ରଣାମ କରୁଛି । ପ୍ରଭୁପଦଙ୍କ ୧୫୦ତମ ଜୟନ୍ତୀ ଅବସରରେ ମୁଁ ତାଙ୍କର ସମସ୍ତ ଅନୁଗାମୀଙ୍କୁ ହାର୍ଦ୍ଦିକ ଶୁଭେଚ୍ଛା ଜଣାଉଛି । ଆଜି ଏହି ଅବସରରେ ଶ୍ରୀଲ ପ୍ରଭୁପଦ ଜୀଙ୍କ ସ୍ମୃତିରେ ଏକ ଡାକ ଟିକଟ ଓ ସ୍ମାରକୀ ମୁଦ୍ରା ଉନ୍ମୋଚନ କରିବାର ସୌଭାଗ୍ୟ ମଧ୍ୟ ମୋତେ ମିଳିଛି ଏବଂ ଏଥିପାଇଁ ମୁଁ ଆପଣ ସମସ୍ତଙ୍କୁ ଅଭିନନ୍ଦନ ଜଣାଉଛି ।

ପୂଜ୍ୟ ସନ୍ଥଗଣ,

 ପ୍ରଭୁପଦ ଗୋସ୍ୱାମୀଙ୍କ ୧୫୦ତମ ଜୟନ୍ତୀ ଆମେ ଏମିତି ସମୟରେ ପାଳନ କରୁଛୁ ଯେତେବେଳେ କିଛି ଦିନ ତଳେ ଏକ ଭବ୍ୟ ରାମ ମନ୍ଦିର ର ଶହ ଶହ ବର୍ଷପୁରୁଣା ସ୍ୱପ୍ନ ପୂରଣ ହୋଇଥିଲା । ଆଜି ଆପଣଙ୍କ ମୁହଁରେ ଯେଉଁ ଉତ୍ସାହ ଓ ଉଦ୍ଦୀପନା ଦେଖିବାକୁ ମିଳୁଛି, ମୋର ବିଶ୍ୱାସ ଯେ, ଏଥିରେ ରାମଲଲାରେ ବିରାଜମାନ ହେବାର ଆନନ୍ଦ ମଧ୍ୟ ସାମିଲ ରହିଛି । ଏହି ବିଶାଳ ମହାଯଜ୍ଞ କେବଳ ସାଧୁସନ୍ଥମାନଙ୍କ ଆଶୀର୍ବାଦ ଓ ସାଧନାରେ ସମ୍ପନ୍ନ ହୋଇଛି ।

ସାଥୀମାନେ

ଆଜି ଆମେ ସମସ୍ତେ ଆମ ଜୀବନରେ ଭଗବାନଙ୍କ ପ୍ରେମକୁ, କୃଷ୍ଣ ଲିଲାକୁ ଏବଂ ଭକ୍ତିର ତତ୍ତ୍ୱକୁ ଅତି ସହଜରେ ବୁଝିପାରୁଛୁ । ଏହି ଯୁଗରେ ଏହା ପଛରେ ଚୈତନ୍ୟ ମହାପ୍ରଭୁଙ୍କ କୃପାର ବଡ଼ ଭୂମିକା ରହିଛି । ଚୈତନ୍ୟ ମହାପ୍ରଭୁ ଥିଲେ କୃଷ୍ଣ ପ୍ରେମର ପ୍ରତୀକ । ସେ ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକତା ଓ ସାଧନାକୁ ଅଭ୍ୟାସକୁ ସାଧାରଣ ଲୋକଙ୍କ ପାଇଁ ଉପଲବ୍ଧ କରାଇଥିଲେ । ସେ ଆମକୁ କହିଥିଲେ ଯେ ଭଗବାନଙ୍କୁ କେବଳ ତ୍ୟାଗ ଦ୍ୱାରା ନୁହେଁ ବରଂ ଆନନ୍ଦ ଦ୍ୱାରା ମଧ୍ୟ ପ୍ରାପ୍ତ କରାଯାଇପାରିବ । ଏବଂ ମୁଁ ମୋର ଅନୁଭୂତି କହୁଛି । ମୁଁ ଏହି ପରମ୍ପରାରେ ବଡ଼ ହୋଇଥିବା ଜଣେ ବ୍ୟକ୍ତି । ମୋ ଜୀବନର ବିଭିନ୍ନ ପର୍ଯ୍ୟାୟରେ ଏକ ଭିନ୍ନ ପର୍ଯ୍ୟାୟ ଥିଲା । ମୁଁ ସେହି ପରିବେଶରେ ବସୁଥିଲି, ମୁଁ ମଝିରେ ରହୁଥିଲି, ଭଜନ ଓ କୀର୍ତ୍ତନ ବଜାଉଥିଲି, ମୁଁ କୋଣରେ ବସି ଶୁଣୁଥିଲି, ସେହି ମୁହୂର୍ତ୍ତକୁ ମୋ ହୃଦୟ ସହିତ ସଂପୂର୍ଣ୍ଣ ଭାବରେ ବଞ୍ଚୁଥିଲି କିନ୍ତୁ ମୁଁ ସଂଯୋଗ କରୁ ନ ଥିଲି, ମୁଁ ଥରେ ବସିଥିଲି । ମୁଁ ଜାଣେ ନାହିଁ ଯେ ମୋର ମନରେ ଥରେ ବହୁତ ଚିନ୍ତା ଚାଲିଥିଲା । ମୁଁ ଭାବୁଥିଲି ଏହି ଦୂରତା କେଉଥି ପାଇଁ । ତାହା କ’ଣ ଯାହା ମୋତେ ଅଟକାଉଛି? ମୁଁ ବଞ୍ଚିଛି ଏବଂ ମୁଁ ଯୋଡି ହେଉନାହିଁ । ଆଉ ତା'ପରେ ଯେତେବେଳେ ମୁଁ ଭଜନ କୀର୍ତ୍ତନରେ ବସିବା ଆରମ୍ଭ କଲି, ତାଳି ମାରିଲି, ଯୋଗ ଦେଲି ଏବଂ ମୁଁ ଦେଖିଲି ଯେ ମୁଁ ଏଥିରେ ନିମଗ୍ନ ରହୁଥିଲି । ମୁଁ ଚୈତନ୍ୟ ପ୍ରଭୁଙ୍କୁ ଏହି ପରମ୍ପରାରେ ଯେଉଁ ସାମର୍ଥ୍ୟ ଅଛି ତାହା ଯାହାର ସାକ୍ଷାତ ଦର୍ଶନ କରିଛି । ଏବଂ ବର୍ତ୍ତମାନ ଯେତେବେଳେ ଆପଣ କରୁଥିଲେ ମୁଁ ତାଳି ମାରିବା ଆରମ୍ଭ କଲି । ତେଣୁ ସେଠାରେ ଲୋକମାନେ ଅନୁଭବ କରୁଛନ୍ତି ଯେ ପ୍ରଧାନମନ୍ତ୍ରୀ ତାଳି ମାରୁ ନ ଥିଲେ । ପ୍ରଧାନମନ୍ତ୍ରୀ ତାଳି ଦେଉନଥିଲେ, ଭଗବାନଙ୍କ ଭକ୍ତ ତାଳି ବଜାଉଥିଲେ ।

 

ଚୈତନ୍ୟ ମହାପ୍ରଭୁ ଆମକୁ ଦେଖାଇଥିଲେ ଯେଚଶ୍ରୀ ଲୀଳାକୁ, କୃଷ୍ଣଙ୍କ ପସନ୍ଦ ଓ ତାଙ୍କ ଜୀବନକୁ ଏକ ପର୍ବ ଭାବରେ ଗ୍ରହଣ କରି ନିଜ ଜୀବନରେ ଗହଣ କରି କିପରି ଖୁସିରେ ରହିପାରିବେ ତାହା ଦେଖାଇଥିଲେ । ସଂକୀର୍ତ୍ତନ, ଭଜନ, ଗୀତ ଓ ନୃତ୍ୟ କିପରି ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକତାର ଶୀର୍ଷରେ ପହଂଚିପାରିବ, ଆଜି ଅନେକ ସାଧକ ଏହାକୁ ସିଧାସଳଖ ଅନୁଭବ କରୁଛନ୍ତି । ଏବଂ ଯାହାକୁ ଅନୁଭବର ଆନନ୍ଦ ହୋଇଥାଏ ମୋତେ ତାହାର ସାକ୍ଷାତ ହୋଇଥିଲା । ଅନୁଭୂତିକୁ ଉପଭୋଗ କରେ ସେ ବିଷୟରେ ମୋର ଏକ ଦୃଶ୍ୟ ଅଛି । ଚୈତନ୍ୟ ମହାପ୍ରଭୁ ମଧ୍ୟ ଆମକୁ କୃଷ୍ଣଙ୍କ ଆକର୍ଷଣର ସୌନ୍ଦର୍ଯ୍ୟ ଏବଂ ଜୀବନର ଲକ୍ଷ୍ୟ ଜାଣିବାର ମହତ୍ତ୍ୱ ବିଷୟରେ ବୁଝାଇଥିଲେ । ସେଥିପାଇଁ ଭାଗବତ ଭଳି ପୁସ୍ତକ ପ୍ରତି ଭକ୍ତମାନଙ୍କର ଆଜି ଯେଉଁ ବିଶ୍ୱାସ ରହିଛି, ତାହା ହେଉଛି ଚୈତନ୍ୟ ଚରିତାମୃତ ଓ ମାଲଙ୍କ ପ୍ରତିଥିବା ଭଲପାଇବା ।

ସାଥିମାନେ,

ଚୈତନ୍ୟ ମହାପ୍ରଭୁଙ୍କ ପରି ଦିବ୍ୟ ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ ସମୟ ଅନୁସାରେ କୌଣସି ନା କୌଣସି ଉପାୟରେ ନିଜ କାର୍ଯ୍ୟକୁ ଆଗକୁ ବଢ଼ାଇଥାନ୍ତି । ଶ୍ରୀଲା ଭକ୍ତିସିଦ୍ଧାନ୍ତ ପ୍ରଭୁପଦ ତାଙ୍କ ସଂକଳ୍ପର ମୂର୍ତ୍ତି ଥିଲେ । ସାଧନାରୁ ସିଦ୍ଧି ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ କିପରି ପହଞ୍ଚିବେ, ଅର୍ଥରୁ ପରମାର୍ଥ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଯାତ୍ରା କିପରି ହୁଏ, ଶ୍ରୀଲ ଭକ୍ତିସିଦ୍ଧାନ୍ତଙ୍କ ଜୀବନରେ ଏହି ଯାତ୍ରା କୁ ଆମେ ପର୍ଯ୍ୟାୟକ୍ରମେ ଦେଖିବାକୁ ପାଇଥାଉ । ମାତ୍ର ୧୦ ବର୍ଷ ବୟସରେ ପ୍ରଭୁପଦ ସମଗ୍ର ଗୀତାକୁ ସ୍ମରଣ କରିଥିଲେ । କିଶୋର ବୟସରେ ସେ ଆଧୁନିକ ଶିକ୍ଷା ସହିତ ସଂସ୍କୃତ, ବ୍ୟାକରଣ, ବେଦ-ବେଦାଙ୍ଗରେ ଜ୍ଞାନ ଅର୍ଜନ କରିଥିଲେ । ସେ ଜ୍ୟୋତିଷ ଶାସ୍ତ୍ର ଓ ଗଣିତରେ ସୂର୍ଯ୍ୟ ସିଦ୍ଧାନ୍ତ ଭଳି ଗ୍ରନ୍ଥ ବିଷୟରେ ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଥିଲେ । ମାତ୍ର ୨୪ ବର୍ଷ ବୟସରେ ସେ ଏକ ସଂସ୍କୃତ ବିଦ୍ୟାଳୟ ମଧ୍ୟ ଖୋଲିଥିଲେ । ସ୍ୱାମୀଜୀ ତାଙ୍କ ଜୀବନକାଳ ମଧ୍ୟରେ ୧୦୦ରୁ ଅଧିକ ପୁସ୍ତକ ଲେଖିଥିଲେ, ଶହ ଶହ ପ୍ରବନ୍ଧ ଲେଖିଥିଲେ, ଲକ୍ଷ ଲକ୍ଷ ଲୋକଙ୍କୁ ଦିଗ ଦର୍ଶନ ଦେଖାଇଥିଲେ । ଅର୍ଥାତ୍ ଉଭୟ ଜ୍ଞାନ ମାର୍ଗ ଓ ଭକ୍ତି ପଥର ସନ୍ତୁଳନ ଏକ ପ୍ରକାରରେ ଜୀବନ ବ୍ୟବସ୍ଥା ସହ ଜଡ଼ିତ ଥିଲା । ଶ୍ରୀଲ ପ୍ରଭୁପଦ ସ୍ୱାମୀ ଏହି ଭଜନ 'ବୈଷ୍ଣବ ଜନ ତୋ ତେନେ କହିଏ, ପିର ପରାଇ ଜାନେ ରେ' ଗାନ କରୁଥିବା ବୈଷ୍ଣବ ଭାବନାକୁ ପାଠ କରିଥିଲେ । ଅହିଂସା ଓ ପ୍ରେମର ସେହି ମାନବିକ ସଂକଳ୍ପ... ଏହାକୁ ଦେଶ ବିଦେଶରେ ପହଞ୍ଚାଇବା ପାଇଁ କାମ କରିଥିଲେ ।

ସାଥିମାନେ ,

ମୋର ଜନ୍ମ ଗୁଜରାଟରେ ହୋଇଥିଲା । ଗୁଜରାଟର ପରିଚୟ ହେଉଛି ଯେ ଯେଉଁଠି ବି ବୈଷ୍ଣବ ଆତ୍ମା ଉତ୍ପନ୍ନ ହୁଏ, ଗୁଜରାଟ ନିଶ୍ଚିତ ଭାବରେ ଏହା ସହିତ ଜଡିତ ହୋଇଯାଏ । ଭଗବାନ ଶ୍ରୀକୃଷ୍ଣ ନିଜେ ମଥୁରାରେ ଅତାରିତ ହୋଇଥିଲେ । କିନ୍ତୁ, ସେ ଦ୍ୱାରକାକୁ ଆସି ନିଜର ଲୀଳା ବିସ୍ତାର କରିଥିଲେ । ମୀରାବାଈଙ୍କ ପରି ଜଣେ ମହାନ କୃଷ୍ଣ ଭକ୍ତ ରାଜସ୍ଥାନରେ ଜନ୍ମଗ୍ରହଣ କରିଛନ୍ତି । କିନ୍ତୁ ସେ ଶ୍ରୀକୃଷ୍ଣଙ୍କ ସହ ମିଶିବା ପାଇଁ ଗୁଜରାଟ କୁ ଆସନ୍ତି । ଏମିତି ଅନେକ ବୈଷ୍ଣବ ସନ୍ଥ ଅଛନ୍ତି ଯେଉଁମାନଙ୍କର ଗୁଜୁରାଟ ମାଟି ଓ ଦ୍ୱାରକା ସହିତ ବିଶେଷ ସମ୍ପର୍କ ରହିଛି । ଗୁଜରାଟର ସନ୍ଥ କବି ନରସୀ ମେହେଟ୍ଟାଙ୍କର ମଧ୍ୟ ଜନ୍ମସ୍ଥାନ ଥିଲା । ତେଣୁ ଶ୍ରୀକୃଷ୍ଣଙ୍କ ସହ ସମ୍ପର୍କ, ଚୈତନ୍ୟ ମହାପ୍ରଭୁଙ୍କ ପରମ୍ପରା, ଏହା ମୋ ପାଇଁ ଜୀବନର ଏକ ସହଜ ସ୍ୱାଭାବିକ ଅଂଶ ଅଟେ ।

 

ସାଥିମାନେ

୨୦୧୬ରେ ଗୌଡିଆ ମଠର ଶତବାର୍ଷିକୀ ଉତ୍ସବରେ ମୁଁ ଆପଣମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଥିଲି । ସେହି ସମୟରେ ମୁଁ ଆପଣମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଭାରତର ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକ ଚେତନା ବିଷୟରେ ବିସ୍ତୃତ ଭାବରେ ଆଲୋଚନା କରିଥିଲି । ଯେତେବେଳେ ଏକ ସମାଜ ତା'ର ମୂଳରୁ ଦୂରେଇ ଯାଏ, ସେତେବେଳେ ପ୍ରଥମେ ତା'ର ସାମର୍ଥ୍ୟକୁ ଭୁଲିଯାଏ। ଏହାର ସବୁଠାରୁ ବଡ଼ ପ୍ରଭାବ ହେଉଛି ଆମର ଗୁଣ ଯାହା ହେଉ ନା କାହିଁକି, ଯାହା ଆମର ଶକ୍ତି, ଆମେ ଏହାକୁ ନେଇ ହୀନମନ୍ୟତାର ଶିକାର ହୋଇଥାଉ । ଭାରତର ପରମ୍ପରାରେ, ଆମ ଜୀବନରେ ଭକ୍ତି ଭଳି ଏକ ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ ଦର୍ଶନ ମଧ୍ୟ ଏଥିରୁ ଅଛୁଆଁ ରହିନାହିଁ । ଏଠାରେ ବସିଥିବା ଯୁବବନ୍ଧୁମାନେ ମୋ ସହ ଯୋଡ଼ି ହୋଇପାରିଥିବେ, ଭକ୍ତି କଥା ଆସିଲେ କିଛି ଲୋକ ଭାବନ୍ତି ଭକ୍ତି, ତର୍କ ଓ ଆଧୁନିକତା ଏହି ବିରୋଧୀକଥା ଅଟେ । କିନ୍ତୁ ବାସ୍ତବରେ ଭଗବାନଙ୍କ ପ୍ରତି ଭକ୍ତି ହେଉଛି ଆମ ଋଷିମାନଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଦିଆଯାଇଥିବା ମହାନ ଦର୍ଶନ। ଭକ୍ତି ନିରାଶା, ଆଶା ଓ ଆତ୍ମବିଶ୍ୱାସ ନୁହେଁ । ଭକ୍ତି ଭୟ ନୁହେଁ, ଉତ୍ସାହ, ଉଦ୍ଦୀପନା ଅଟେ । ଆବେଗ ଓ ନିରପେକ୍ଷତା ମଧ୍ୟରେ ଭକ୍ତି ଜୀବନକୁ ଚେତନାରେ ଭରିବାର ଶକ୍ତି ରଖିଥାଏ । ଯୁଦ୍ଧକ୍ଷେତ୍ରରେ ଠିଆ ହୋଇ ଶ୍ରୀକୃଷ୍ଣ ଗୀତାର ଦ୍ୱାଦଶ ଅଧ୍ୟାୟରେ ଭକ୍ତି ଏକ ମହାନ ଯୋଗ ବୋଲି ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଛନ୍ତି । ଯାହା ଶକ୍ତିରେ ନିରାଶ ହୋଇ ଅର୍ଜୁନ ଅନ୍ୟାୟ ବିରୁଦ୍ଧରେ ନିଜର ଗାଣ୍ଡିବ ଉଠାଇଥିଲେ । ତେଣୁ ଭକ୍ତି ପରାଜୟ ନୁହେଁ, ବରଂ ପ୍ରଭାବର ସଂକଳ୍ପ ଅଟେ ।

କିନ୍ତୁ ସାଥିମାନେ,

ଆମର ଅନ୍ୟମାନଙ୍କ ଉପରେ ଏହି ବିଜୟ ନାହିଁ, ଆମକୁ ନିଜ ଉପରେ ଏହି ବିଜୟ ହାସଲ କରିବାକୁ ଜିତିବାକୁ ପଡିବ । ଆମକୁ ନିଜ ପାଇଁ ନୁହେଁ ବରଂ ମାନବିକତା ପାଇଁ 'ଧର୍ମକ୍ଷେତ୍ର-କୁରୁକ୍ଷେତ୍ର'ର ଭାବନା ନେଇ ଯୁଦ୍ଧ ଲଢ଼ିବାକୁ ପଡ଼ିବ । ଏବଂ ଏହି ଭାବନା ଆମ ସଂସ୍କୃତିରେ, ଆମ ଶିରା-ପ୍ରଶିରାରେ ରହିଛି । ସେଥିପାଇଁ ସୀମା ସଂପ୍ରସାରଣ ପାଇଁ ଭାରତ କେବେ ବି ଅନ୍ୟ ଦେଶ ଉପରେ ଆକ୍ରମଣ କରିବାକୁ ଯାଇନଥିଲା । ଯେଉଁମାନେ ଏଭଳି ଏକ ମହାନ ଦର୍ଶନ ସହିତ ଅପରିଚିତ ଥିଲେ, ଯେଉଁମାନେ ଏହାକୁ ବୁଝି ପାରିନଥିଲେ, ସେମାନଙ୍କର ଆଦର୍ଶଗତ ଆକ୍ରମଣ ଆମ ମାନସିକତାକୁ ମଧ୍ୟ କୌଣସି ପ୍ରକାରେ ପ୍ରଭାବିତ କରିଥିଲା । କିନ୍ତୁ ଆମେ ଶ୍ରୀଲ ପ୍ରଭୁପଦଙ୍କ ଭଳି ସାଧୁସନ୍ଥଙ୍କ ନିକଟରେ ଋଣୀ, ଯେଉଁମାନେ କୋଟି କୋଟି ଲୋକଙ୍କୁ ପୁନ ସତ୍ୟର ଦର୍ଶନ କରାଉଥିଲେ, ତାଙ୍‌କୁ ଭକ୍ତିର ଗୌରବରେ ଭାବନାରେ ଭରି ଦେଇଥିଲେ । ଆଜି ସ୍ୱାଧୀନତାର ଅମୃତକାଳରେ ଦେଶ ‘ଦାସତ୍ୱର ମାନସିକତାରୁ ମୁକ୍ତି'ର ସଂକଳ୍ପ ନେବା ସନ୍ଥମାନଙ୍କ ସେହି ସଂକଳ୍ପକୁ ଆଗକୁ ବଢାଉଛି ।

 

ସାଥିମାନେ,

ଏଠାରେ ଭକ୍ତି ପଥର ବହୁ ବିଦ୍ୱାନ ସନ୍ଥ ବସିଛନ୍ତି । ଆପଣସମସ୍ତେ ଭକ୍ତିର ମାର୍ଗ ବିଷୟରେ ଭଲ ଭାବରେ ଜାଣିଛନ୍ତି । ସ୍ୱାଧୀନତା ଆନ୍ଦୋଳନରେ ଆମ ଭକ୍ତି ସନ୍ଥଙ୍କ ଅବଦାନ ଏବଂ ଭକ୍ତି ଆନ୍ଦୋଳନର ଭୂମିକା ଅମୂଲ୍ୟ ରହିଛି । ଭାରତର ପ୍ରତ୍ୟେକ ଆହ୍ୱାନପୂର୍ଣ୍ଣ ସମୟରେ କିଛି ନା କିଛି ମହାନ ସନ୍ଥ, ଆଚାର୍ଯ୍ୟ କୌଣସି ନା କୌଣସି ଉପାୟରେ ଦେଶକୁ ଦିଗଦର୍ଶନ ଦେବା ପାଇଁ ଆଗେଇ ଆସିଛନ୍ତି । ଆପଣ ଦେଖନ୍ତୁ, ମଧ୍ୟଯୁଗର କଠିନ ସମୟରେ, ଯେତେବେଳେ ପରାଜୟ ଭାରତକୁ ନିରାଶ କରୁଥିଲା, ସେତେବେଳେ ଭକ୍ତି ଆନ୍ଦୋଳନର ସାଧୁମାନେ ଆମକୁ 'ପରାଜିତଙ୍କୁ ହରିନାମ', 'ପରାଜିତଙ୍କୁ ହରିନାମ' ମନ୍ତ୍ର ଦେଇଥିଲେ । ଏହି ସାଧୁମାନେ ଆମକୁ ଶିକ୍ଷା ଦେଇଥିଲେ ଯେ ଆତ୍ମସମର୍ପଣ କେବଳ ପରମାତ୍ମାଙ୍କ ସମ୍ମୁଖରେ କରିବାକୁ ହେବ । ଶତାବ୍ଦୀର ଲୁଟ୍ ପରେ ଦେଶ ଦାରିଦ୍ର‌୍ୟର ଗଭୀର ଗର୍ଭରେ ଥିଲା । ତା'ପରେ ସାଧୁସନ୍ଥମାନେ ଆମକୁ ତ୍ୟାଗ ଓ ନିଷ୍ଠାର ଜୀବନ ଯାପନ କରି ଆମର ମୂଲ୍ୟବୋଧକୁ ରକ୍ଷା କରିବାକୁ ଶିଖାଇଥିଲେ । ଆମେ ପୁଣି ଆତ୍ମବିଶ୍ୱାସ ହାସଲ କଲୁ ଯେ ଯେତେବେଳେ ସତ୍ୟକୁ ରକ୍ଷା କରିବା ପାଇଁ ସବୁକିଛି ତ୍ୟାଗ କରାଯାଏ, ସେତେବେଳେ ମିଥ୍ୟାର ଅନ୍ତ ଘଟିବା ନିଶ୍ଚିତ । ସତ୍ୟ ହିଁ ଜିତିଥାଏ- 'ସତ୍ୟମେବ ଜୟତେ' । ସେଥିପାଇଁ ସ୍ୱାମୀ ବିବେକାନନ୍ଦ ଓ ଶ୍ରୀଲ ସ୍ୱାମୀ ପ୍ରଭୁପଦଙ୍କ ଭଳି ସନ୍ଥମାନଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ସ୍ୱାଧୀନତା ଆନ୍ଦୋଳନ ମଧ୍ୟ ଅସୀମ ଶକ୍ତିରେ ପରିପୂର୍ଣ୍ଣ ହୋଇଥିଲା । ପ୍ରଭୁପଦ ସ୍ୱାମୀଙ୍କୁ ନେତାଜୀ ସୁଭାଷ ଚନ୍ଦ୍ର ବୋଷ ଏବଂ ମହାମନା ମାଲବ୍ୟଜୀଙ୍କ ଭଳି ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ ତାଙ୍କ ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକ ମାର୍ଗଦର୍ଶନ ପାଇଁ ଆସୁଥିଲେ ।

ସାଥିମାନେ,

ଭକ୍ତିଯୋଗ ମାଧ୍ୟମରେ ବଳି ଦେବା ପରେ ମଧ୍ୟ ଅମର ରହିବାପାଇଁ ଆମେ ଏହି ଆତ୍ମବିଶ୍ୱାସ ପାଇଥାଉ । ସେଥିପାଇଁ ଆମ ଋଷିମାନେ କହିଛନ୍ତି- 'ଅମୃତ-ସ୍ୱରୂପା ଚା' ଅର୍ଥାତ୍ ସେହି ଭକ୍ତି ଅମୃତ ସ୍ୱରୂପ । ଆଜି ଏହି ଆତ୍ମବିଶ୍ୱାସ ନେଇ କୋଟି କୋଟି ଦେଶବାସୀ ଦେଶଭକ୍ତିର ଶକ୍ତି ନେଇ ଅମୃତକାଳରେ ପ୍ରବେଶ କରିଛନ୍ତି । ଏହି 'ଅମୃତକାଳ'ରେ ଆମେ ଆମ ଭାରତକୁ ବିକଶିତ କରିବାକୁ ସଂକଳ୍ପ ନେଇଛୁ । ଆମେ ଦେଶକୁ ଭଗବାନ ଭାବରେ ବିଚାର କରି ଏବଂ 'ଦେଶକୁ ଭଗବାନ' ପରିକଳ୍ପନା ରେ ଆଗକୁ ବଢ଼ୁଛୁ । ଆମେ ଆମର ଶକ୍ତି, ଆମର ବିବିଧତା, ଦେଶର କୋଣ ଅନୁକୋଣର ସାମର୍ଥ୍ୟ, ଏହା ହେଉଛି ଆମର ଶକ୍ତି, ଆମର ଶକ୍ତି, ଆମର ଚେତନା ।

ସାଥିମାନେ

ଆପଣମାନେ ସମସ୍ତେ ଏତେ ସଂଖ୍ୟାରେ ଏଠାରେ ଏକାଠି ହୋଇଛନ୍ତି । କିଏ କୌଣସି ରାଜ୍ୟରୁ ଅଛନ୍ତି,ତ ଆଉ କେଉଁ ଅଞ୍ଚଳର । ଭାଷା, ଉପଭାଷା, ଜୀବନଶୈଳୀ ମଧ୍ୟ ଅଲଗା ଅଲଗା । କିନ୍ତୁ, ଅଂଶୀଦାର ଚିନ୍ତାଧାରା କେତେ ସହଜରେ ସମସ୍ତଙ୍କୁ ଯୋଡିଥାଏ । ଭଗବାନ ଶ୍ରୀକୃଷ୍ଣ ଆମକୁ ଶିକ୍ଷା ଦେଇଛନ୍ତି- 'ଅହମ ଆତ୍ମା ଗୁଡାକେଶ ସର୍ବ ଉଚ୍ଚଶୟ ସ୍ଥିତଃ' । ଅର୍ଥାତ୍ ସମସ୍ତ ପ୍ରାଣୀଙ୍କ ଭିତରେ ତାଙ୍କ ଆତ୍ମା ଉପରେ ଏକ ହିଁ ଭଗବାନ ବାସ କରନ୍ତି । ଏହି ବିଶ୍ୱାସ ଭାରତର ହୃଦୟରେ 'ନରରୁ ନାରାୟଣ' ଏବଂ 'ଜୀବରୁ ଶିବ' ଆକାରରେ ରହିଛି । ତେଣୁ ବିବିଧତା ଭିତରେ ଭାରତର ଏକତାର ମନ୍ତ୍ର ଏତେ ସରଳ, ଏତେ ବ୍ୟାପକ ଯେ ଏଥିରେ ବିଭାଜନର କୌଣସି ସୁଯୋଗ ନାହିଁ । ଆମେ ଥରେ 'ହରେ କୃଷ୍ଣ' କହିଥାଉ ଏବଂ ପରସ୍ପରର ହୃଦୟରେ ମିଶିଥାଉ । ତେଣୁ ବିଶ୍ୱ ପାଇଁ ରାଷ୍ଟ୍ର ଏକ ରାଜନୈତିକ ଧାରଣା ହୋଇପାରେ । କିନ୍ତୁ ଭାରତ ପାଇଁ 'ଏକ ଭାରତ, ଶ୍ରେଷ୍ଠ ଭାରତ' ଏକ ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକ ବିଶ୍ୱାସ ଅଟେ ।

 

ନିଜେ ଶ୍ରୀଲା ଭକ୍ତିସିଦ୍ଧାନ୍ତ ଗୋସ୍ୱାମୀଙ୍କ ଜୀବନ ଆମ ସାମ୍ନାରେ ଏକ ଉଦାହରଣ! ପୁରୀରେ ଜନ୍ମଗ୍ରହଣ କରିଥିବା ପ୍ରଭୁପଦ ଦକ୍ଷିଣର ରାମାନୁଜାଚାର୍ଯ୍ୟଙ୍କ ପରମ୍ପରାରେ ଦୀକ୍ଷା ଗ୍ରହଣ କରି ଚୈତନ୍ୟ ମହାପ୍ରଭୁଙ୍କ ପରମ୍ପରାକୁ ଆଗକୁ ବଢ଼ାଇଥିଲେ । ଏବଂ ବଙ୍ଗଳାରେ ପ୍ରତିଷ୍ଠା ହୋଇଥିବା ତାଙ୍କ ମଠକୁ ତାଙ୍କ ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକ ଯାତ୍ରାର କେନ୍ଦ୍ର ରେ ପରିଣତ କରିଥିଲେ । ବଙ୍ଗଳା ଦେଶରେ ଏମିତି ଏକ ଜିନିଷ ଅଛି ଯେ ସେଠାରୁ ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକତା ଓ ବୌଦ୍ଧିକତା ନିରନ୍ତର ଶକ୍ତି ପାଇଥାଏ । ଏହା ହେଉଛି ବଙ୍ଗଳା ଭୂମି ଯାହା ଆମକୁ ରାମକୃଷ୍ଣ ପରମହଂସଙ୍କ ପରି ସନ୍ଥ ଏବଂ ସ୍ୱାମୀ ବିବେକାନନ୍ଦଙ୍କ ପରି ଋଷି ଦେଇଥିଲା । ଏହି ଭୂମିରେ ଶ୍ରୀ ଅରବିନ୍ଦ ଓ ଗୁରୁ ରବୀନ୍ଦ୍ରନାଥ ଟାଗୋରଙ୍କ ଭଳି ମହାପୁରୁଷ ମଧ୍ୟ ଜନ୍ମ ହୋଇଥିଲେ, ଯେଉଁମାନେ ଜାତୀୟ ଆନ୍ଦୋଳନକୁ ସାଧୁତାର ସହ ଆଗେଇ ନେଇଥିଲେ । ଏଠାରେ ରାଜା ରାମମୋହନ ରାୟଙ୍କ ଭଳି ସମାଜ ସଂସ୍କାରକମାନେ ମଧ୍ୟ ସାକ୍ଷାତ କରିଥିଲେ । ଚୈତନ୍ୟ ମହାପ୍ରଭୁ ଓ ପ୍ରଭୁପଦଙ୍କ ପରି ତାଙ୍କ ଅନୁଗାମୀମାନଙ୍କର କର୍ମଭୂମି ହେଉଛି ବଙ୍ଗଳା । ତାଙ୍କ ପ୍ରଭାବରେ ପ୍ରେମ ଓ ଭକ୍ତି ଆଜି ଏକ ବିଶ୍ୱ ଆନ୍ଦୋଳନରେ ପରିଣତ ହୋଇଛି

ସାଥିମାନେ

ଆଜି ଭାରତର ଗତି ଓ ପ୍ରଗତିକୁ ନେଇ ଚାରିଆଡ଼େ ଚର୍ଚ୍ଚା ହେଉଛି । ଆଧୁନିକ ଭିତ୍ତିଭୂମି କ୍ଷେତ୍ରରେ ଭାରତ ହାଇଟେକ୍ ସେବାକ୍ଷେତ୍ରରେ ବିକଶିତ ଦେଶମାନଙ୍କ ସହ ଯୋଡ଼ି ହେଉଛି । ଏତେ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଆମେ ବଡ଼ ବଡ଼ ଦେଶଠାରୁ ଆଗକୁ ବଢ଼ୁଛୁ । ଆମକୁ ନେତୃତ୍ୱ ଭୂମିକାରେ ଦେଖିବାକୁ ମିଳୁଛି । କିନ୍ତୁ ଏହା ସହିତ ଆଜି ଭାରତର ଯୋଗ ମଧ୍ୟ ସମଗ୍ର ବିଶ୍ୱରେ ପ୍ରତ୍ୟେକ ଘରେ ପହଞ୍ଚୁଛି । ଆମ ଆୟୁର୍ବେଦ ଓ ପ୍ରାକୃତିକ ଚିକିତ୍ସା ଉପରେ ବିଶ୍ୱର ବିଶ୍ୱାସ ଆହୁରି ବଢିବାରେ ଲାଗିଛି । ସବୁ ଦେଶର ରାଷ୍ଟ୍ରପତି ଏବଂ ପ୍ରଧାନମନ୍ତ୍ରୀ ମାନେ ଆସନ୍ତି ଏବଂ ପ୍ରତିନିଧିମାନେ ଆସନ୍ତି ଏବଂ ସେମାନେ ଆମର ପ୍ରାଚୀନ ମନ୍ଦିରପରିଦର୍ଶନ କରନ୍ତି । ଏହି ପରିବର୍ତ୍ତନ ଏତେ ଶୀଘ୍ର କେମିତି ଘଟିଲା? କେମିତି ଆସିଲା ଏହି ପରିବର୍ତ୍ତନ ? ଯୁବ ଶକ୍ତିରେ ଆସିଛି ଏହି ପରିବର୍ତ୍ତନ ! ଆଜି ଭାରତର ଯୁବପିଢ଼ି ଉଭୟ ଧାରଣା ଓ ଗବେଷଣା ସହିତ ଆଗକୁ ବଢ଼ୁଛନ୍ତି । ଆମ ର ନୂଆ ପିଢ଼ି ଏବେ ନିଜ ସଂସ୍କୃତିକୁ ଗର୍ବର ସହ କପାଳରେ ପିନ୍ଧିଥାନ୍ତି । ଆଜିର ଯୁବପିଢ଼ି ଉଭୟ ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକତା ଏବଂ ଷ୍ଟାର୍ଟ-ଅପ୍ ର ମହତ୍ତ୍ୱ ବୁଝନ୍ତି ଏବଂ ଉଭୟ କରିବାର ସାମର୍ଥ୍ୟ ରଖନ୍ତି । ତେଣୁ ଆମେ ଦେଖୁଛୁ ଯେ ଆଜି କାଶୀ ହେଉ କି ଅଯୋଧ୍ୟା, ଆମର ବହୁ ସଂଖ୍ୟକ ଯୁବକ ତୀର୍ଥସ୍ଥଳକୁ ଯାଆନ୍ତି ।

 

ଭାଇ ଓ ଭଉଣୀମାନେ,

ଯେତେବେଳେ ଦେଶର ନୂଆ ପିଢ଼ି ଏତେ ସଚେତନ ହେବେ, ସେତେବେଳେ ଦେଶ ମଧ୍ୟ ଚନ୍ଦ୍ରଯାନ ନିର୍ମାଣ କରିବ ଏବଂ 'ଚନ୍ଦ୍ରଶେଖର ମହାଦେବ'ଙ୍କ ବାସସ୍ଥଳୀକୁ ସଜେଇବ ହେବା ସ୍ୱାଭାବିକ । ଯେତେବେଳେ ନେତୃତ୍ୱ ଯୁବ ଗୋଷ୍ଠୀ ନେବେ ଦେଶ ଚନ୍ଦ୍ରରେ ରୋଭର ଅବତରଣ କରିବ ଏବଂ ସେହି ସ୍ଥାନର ନାମ 'ଶିବ ଶକ୍ତି' ରଖି ନିଜର ପରମ୍ପରାକୁ ବଜାୟ ରଖିବ । ଏବେ ଦେଶରେ ବନ୍ଦେ ଭାରତ ଟ୍ରେନ୍ ଚଳାଚଳ କରିବ ଏବଂ ବୃନ୍ଦାବନ, ମଥୁରା, ଅଯୋଧ୍ୟାକୁ ମଧ୍ୟ ପୁନରୁଦ୍ଧାର କରାଯିବ । ମୁଁ ଏହା ମଧ୍ୟ ସୂଚିତ କରି ଖୁସି ଯେ ଆମେ ନମାମି ଗଙ୍ଗେ ଯୋଜନା ଅଧୀନରେ ବଙ୍ଗଳାର ମାୟାପୁରରେ ସୁନ୍ଦର ଗଙ୍ଗାଘାଟ ନିର୍ମାଣ ମଧ୍ୟ ଆରମ୍ଭ କରିଛୁ ।

ସାଥିମାନେ

ବିକାଶ ଓ ଐତିହ୍ୟର ଏହି ପଦକ୍ଷେପ ୨୫ ବର୍ଷର ଅମୃତ କାଳରେ ସାଧୁସନ୍ଥଙ୍କ ଆଶୀର୍ବାଦରେ ନିରବଚ୍ଛିନ୍ନ ଭାବେ ଜାରି ରହିବ । ସାଧୁସନ୍ଥମାନଙ୍କ ଆଶୀର୍ବାଦରେ ଆମେ ଏକ ବିକଶିତ ଭାରତ ଗଠନ କରିବୁ ଏବଂ ଆମର ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକତା ସମଗ୍ର ମାନବ ଜାତିର କଲ୍ୟାଣ ପାଇଁ ପଥ ପ୍ରଶସ୍ତ କରିବ । ଏହି କାମନା ସହିତ ଆପଣ ସମସ୍ତଙ୍କୁ ହରେ କୃଷ୍ଣ! ହରେ କୃଷ୍ଣ ! ହରେ କୃଷ୍ଣ ! ବହୁତ ବହୁତ ଧନ୍ୟବାଦ!

 

Explore More
୭୮ତମ ସ୍ୱାଧୀନତା ଦିବସ ଅବସରରେ ଲାଲକିଲ୍ଲାରୁ ପ୍ରଧାନମନ୍ତ୍ରୀ ଶ୍ରୀ ନରେନ୍ଦ୍ର ମୋଦୀଙ୍କ ଅଭିଭାଷଣ

ଲୋକପ୍ରିୟ ଅଭିଭାଷଣ

୭୮ତମ ସ୍ୱାଧୀନତା ଦିବସ ଅବସରରେ ଲାଲକିଲ୍ଲାରୁ ପ୍ରଧାନମନ୍ତ୍ରୀ ଶ୍ରୀ ନରେନ୍ଦ୍ର ମୋଦୀଙ୍କ ଅଭିଭାଷଣ
Double engine govt becoming symbol of good governance, says PM Modi

Media Coverage

Double engine govt becoming symbol of good governance, says PM Modi
NM on the go

Nm on the go

Always be the first to hear from the PM. Get the App Now!
...
ସୋସିଆଲ ମିଡିଆ କର୍ଣ୍ଣର ଡିସେମ୍ବର 17, 2024
December 17, 2024

Unstoppable Progress: India Continues to Grow Across Diverse Sectors with the Modi Government